Med sången i centrum

Har ni tänkt på att det ofta finns fler än en medlem i ett band?

Enligt SVT verkar det dock inte vara så. Mallen för ett band i deras ögon tycks vara en sångare + ett antal skuggfigurer vars uppgift är att stå bakom sångaren och kanske röra lite på sig. Denna insikt slog mig då jag igår satt och slötittade på Popcirkus, i vilket bl a Hammerfall uppträdde. Nu ska jag inte ta upp vad jag tycker om Hammerfall. Däremot blev jag lite irriterad på att sångaren Joacim Cans var den enda som verkligen visades i rutan.

Om man ska räkna på det tror jag att han var i fokus 90% av tiden. Siffran hade nog blivit ännu högre om det inte vore för gitarrsolon. Då - och bara då - har ett band enligt SVT mer än en medlem.

Stilstudie: Popcirkus-producentens klippning av Hammerfall
1. Joacim Cans
2. Joacim Cans ur en annan vinkel
3. Publikbild
4. Joacim Cans
5. Snabbbild på ett par trumstockar eller en hand mot några gitarrsträngar.
5. Joacim Cans ur en tredje vinkel
Osv.

Ok för uttrycket "frontfigur", men det här är ju löjligt! Nu är det inte bara SVT som har för vana att bara visare sångare. I allmännhet är alla medier på tok för cantocentriska (snyggt ord va? Uppfann det själv. Borde betyda ungefär "med sången i centrum").

Tänk på det nästa gång ni tittar på musik på tv. Känn efter hur mycket exponering exempelvis trummisen eller basisten får jämfört med sångaren. Och min bitterhet har inte alls att göra med att jag själv är bassist. Inte alls då...

Kommentarer
Postat av: Chriz

vi trummisar ska stå i centrum , alltid.



inget snack om saken ;P

2009-02-21 @ 23:28:13
URL: http://chrippz.blogg.se/
Postat av: Emelie

SV: Ja, det är sant. En av konsekvenserna kan vara att man blir ytterst osocial, det skulle dock inte bli någon skillnad i mitt fall då...

2009-02-21 @ 23:40:19
URL: http://suckmylollipop.blogg.se/

Post yer comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be shown)

Website:

Comments:

Trackback
RSS 2.0