Veckans bok #3

Na-na-NA, na-na-NA, na-na-NA-na-na-NA…

 

Veckans boktips på MY INNER EYE:

 

Alice’s Adventures in Wonderland

Av Lewis Carroll

 

Barnbok, enligt vissa. Djuplodande filosofiskt experiment med inslag av ordlekar, enligt mig.

 

Blev helt tagen av den här boken då jag läste den på en engelskkurs på universitetet.

 

Alice faller, som för många nog bekant, ner i ett kaninhål och kommer till en värld av uppochnedvänd logik där ingenting är omöjligt, men allt samtidigt tycks vara omöjligt. Här träffar hon diverse bisarra karaktärer, ändrar storlek tills hon inte vet vem hon är, spelar krocket med en flamingo och går på litteraturhistoriens kanske mest omtalade tebjudning.

 

Denna bok rekommenderas varmt från mitt håll. Har dock bara läst den på engelska och kan inte svara för hur bra Carrolls stil överlevt översättningen. Mitt tips är alltså att ni, om ni orkar, borde läsa den på engelska. Lovar att ni kommer att få ut något, även ifall min egen fascination för boken bara skulle bestå i att det är något fel på mig.

 

 

The White Rabbit put on his spectacles. "Where shall I begin, please your Majesty?" he asked.

"Begin at the beginning," the King said, very gravely, "and go on till you come to the end: then stop."


Kommentarer
Postat av: Malin´s Humorblogg

springer runt med händerna flaxande

2009-03-27 @ 00:12:02
URL: http://deafeem.blogg.se/

Post yer comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be shown)

Website:

Comments:

Trackback
RSS 2.0