Bananer, bananer, bananer

Te audiere no possum
Musa sapientum fixa est in aure


...vilket förstås betyder "jag kan inte höra dig - jag har en banan i örat".


Bananen, den exotiska varan som tagit sig in i folkhemmet och kommit att bli en symbol för det vardagliga och småtrista svenska. Svenne Banan, heter det ju som bekant.

Bananen gjorde sitt intåg i Sverige på 30-talet, under rådande depression. Dess ankomst hit var ungefär samtida med jazzen, vilket kanske inte helt var ett sammanträffande. Både jazzen och bananen hade något frigjort över sig. Något exotiskt. Något sensuellt.


Detta visste ni kanske inte om bananen:
- Bananen är egentligen ett bär
- Bananens vetetnskapliga namn är musa
- Bananen skördas grön och eftermognas innan försäljning
- Bananen odlas huvudsakligen i Centralamerika men härstammar från Asien
- Bananen var känd i Europa redan under antiken.
- Banan heter inte "guleböj" på norska.


Så vadan detta snack om bananer? Jag har två skäl:

1. Jag hatar bananer. Jag vet inte ens varför. Normalt sett så äter jag nästan allt, men just bananer tycker jag smakar skitsnuskigt.

2. Bananfodralet - vilket varannan jäkla svensk använder - ser verkligen perverst ut. Det går inte att komma ifrån.


Kommentarer
Postat av: Emma Haapamäki-Hazard

Haha! Bananfodral! Min dotter fick en sådan av min syster, i julklapp -jag hade aldrig sett dem innan -en tanke som slog mig genast var "herregud, min snuskiga syster har satt fel namn på paketet", men jag insåg snabbt vad det egentligen var. Jag tycker faktiskt att de är ganska bra att ha (bananfodral, alltså, inte något snuskigt!).

2010-03-22 @ 12:36:21

Post yer comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be shown)

Website:

Comments:

Trackback
RSS 2.0