Typer, typ

Fortsätter lite med mitt antroposofiska nonsens ett tag.

Att det finns många olika sorters människor har vi nog alla konstaterat någon gång. Det finns optimister och pessimister, framåtsträvare och bakåtsträvare, reaktionärer och pacifister, rumpkillar och tuttkillar (ska inte gå in djupare på denna distinktion, men vi kan ju sluta oss till att det gör en viss skillnad).

Nu ska jag skilja på två olika typer av människor.

Jag och min vänkrets spelar emellanåt ett nördigt kortspel, utöver alla tv-spel vi brukar pressa. I detta kortspel har jag tydligt märkt två typer av människor som framträder. Den som finner glädje i spelet och den som finner glädje i vinsten.


Jag själv tillhör tveklöst den tidigare av dessa. Har det varit en händelserik spelomgång med många vändningar, där varje deltagare fått bidra och det aldrig varit någon som varit överlägsen genom hela partiet, så bryr jag mig inte så mycket om jag vinner eller förlorar. Nog för att jag kan vara en dålig förlorare, men jag låter det sällan gå till överdrift (tyst nu, alla som känner mig).

En vän till mig som jag spelade med häromdan har en helt annan inställning. Hans lek gick ut på att väldigt fort få ut någonting väldigt farligt som väldigt snabbt slog ihjäl mig utan att jag kunde göra något åt det. Efter att ha förlorat tre gånger på detta vis frågade jag honom om det verkligen var kul att spela så i längden. Hans svar var: "Vaddå? Jag vinner ju."

En annan av mina vänner har funderat på att spela med en lek som man inte kan vinna med - bara hjälpa de som för tillfället befinner sig i underläge eller förtjänar att vinna.


Om detta inte är två tydligt olika personlighetstyper så heter jag inte Betraktaren. Vilket jag ju i och för sig inte gör...

Kommentarer
Postat av: Chriz

Väldigt fort, väldigt farligt , utan att kunna göra något åt det? En daniel kreation?



För inte är det väl mina små fiskar du menar? du hade ju OUTS vill jag minnas när jag spelade dem :D

2009-04-06 @ 18:02:47
URL: http://chrippz.blogg.se/

Post yer comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be shown)

Website:

Comments:

Trackback
RSS 2.0