Tankar från Kina

I somras hälsade jag på min syster och hennes familj, bosatta i Shanghai. Farsan bjöd på resan som en tidig födelsedagspresent och syrran bjöd på boendet, så det var en av de ekonomiskt mest hållbara resor jag varit på. Perfekt för en halvfattig student. Ännu bättre var att syrran gjorde ett riktigt bra jobb som guide, vilket lade ett par hundra pluspoäng till resan.

Jag i Shanghai, med solen i ögonen.

 

Prålig byggnad.

Några betraktelser:

 

1. Kinamat är godare i Kina. Fast här var det nog behjälpligt att min syster kunde visa vilka ställen man kunde lite på och hur man beställde för att få det man ville. Annars hade jag väl med min tur fått stekt ris med hundskit eller nåt. Nyttigt tyckts det också vara. Jag tappade typ tre kilo på en vecka (men hittade dem snart igen efter hemkomsten…).

 

2. Svenska städer har inte mycket att komma med i storlek och invånare. Det är nu lite oklart hur många som egentligen bor i Shanghai, med många oregistrerade och hemlösa, men så många som upp till 20 miljoner är enligt källor inte otänkbart. Mer än dubbla Sveriges befolkning i samma stad. Då är man fasen inte stor.

 

3. Det krävs mod för att ge sig ut på vägarna. Min systers familj höll sig med privatchaufför (vilket man nog inte behöver vara mångmiljardär för att göra i det landet), eftersom kineser är otroligt petiga/revirbevakande i trafiken. I en trafikolycka med en västerlänning inblandad kommer det alltid finnas ett par dussin kineser som skyller på västerlänningen, oavsett vems fel det egentligen var. En kinesisk chaufför är därför bra att ha, då denne kan tjafsa med andra kineser på lika villkor.

 

På tal om trafikolyckor. Minsta lilla knuff med imaginära repor som resultat är tillräckligt för kinesiska bilförare att kliva ur och börja vifta med armarna och kräva skadestånd. Och inte kör man åt sidan för att göra upp, som vi duktiga nordiska förare. Nej lämna bilen mer eller mindre där den står, bara. Mitt i en körfil på huvudleden. Gärna i rusningstrafik. Varje liten färd kan vara ett äventyr i Mittens rike…

 

4. Ska någonting rivas så anlitar många mindre bolag endast ett hundratal arbetare med släggor, eftersom dessa kostar mindre än att hyra en bulldozer.

 

 5. Efter att ha upplevt Kinas variant av miljötänk så kommer man aldrig igen tycka att skandinaver smutsar ner. Eller slösar med resurser, för den delen. Detta var den största insikten jag kom till under resan, så det känns som om den borde få ett eget inlägg.

 

Fortsättning följer imorgon.


Kommentarer

Post yer comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be shown)

Website:

Comments:

Trackback
RSS 2.0